Friday, August 23, 2013

BEKERJA vs TIDAK BEKERJA

Tiba-tiba pagi ni tangan gigil nak menaip pasal isu ni. Rasa macam x cukup jari ni nak meanip. Sebab banyak sgt nak diluahkan. Perasaan pon bercampur macam-macam. Biase la kan, kalau pasal anak, pasal diri..pasal suami & pasal keluarga..memang sensitive ciket kalau orang cuit muit ni.

Sebenarnya nak cite pasal isteri @ ibu BEKERJA vs isteri @ ibu TIDAK BEKERJA.

Untuk permulaan, saya ni BEKERJA… anak hantar pengasuh. Hantar jam 7 pagi, ambil jam 6 petang. Kalau awal pun 5.45 petang. Jarak tempat keje ngan rumah 50km +-.Rindu taw kat anak bile kat tempat kerja...

Erm…. Kenapa hantar pengasuh? Kan sudah ku bilang tadi . AKU KERJA. BUKAN SURI RUMAH. Nape x benti keje je jadik suri rumah boleh jage anak sendiri. KO GILER TAK KERJA??? SAPE NAK BAYAR KAN KERETE AKU 400RM SEBULAN?? SAPE NAK KASIK MAK AYAH AKU DUIT TIAP BULAN? SAPE NAK BAYARKAN HUTANG BELAJAR AKU TIAP BULAN? SAPE NAK BELIKAN AKU PAD KALAU AKU UZUR..? takkan pad herge 4..5 hengget tu pon nak mintak laki...x keje mintak je la laki duet.SENANGNYE KO CAKAP MINTAK LAKI DUET. KALAU LAKI AKU GAJI 7…8 RIBAN PON BELUM TENTU AKU BENTI KEJE. NTAH LA EK..MACAM TAKDE KEPUASAAN KALAU TAK KERJA NI. SEBAB DOK PIKIR, BOLEH TAK EK KALAU AKU TAK KERJA..LAKI KASIK AKU 2K TETIAP BULAN?? SEBAB AKU PERLUKAN 2K TETIAP BULAN. RASENYER MEMANG X DAPAT LA KOT...JAUH BUMI DARI LANGIT...HIHIHI

Tapi pada surirumah sepenuh masa tu, memang aku tabik. Suri rumah adalah pekerja paling mulia. Sape taknak jadik suri rumah kan. Ingat tak penat ke jadik suri rumah ni..dari ke subuh kerja dah menanti...pukul 10 malam pon belum tentu kerja rumah siap. Kite yg kerja ni kalau ngantok sangat kol 1 lunch hour bole la jugak tido kat surau, kalau kat umah, anak tido...kite nak tido tp eh..baju belum sidai..eh nasik belum tanak...eh... jamban tu macam dah berdaki blum da lame x cuci..eh tadi anak tumpahkan air x lap lagi... sebab tu pada yg bekerja ni..janganlah cakap suri rumah ni pemalas xnk keje. padahal keje suri rumah ni lagi banyak taw x... ce tengok bawAh ni...


Tapi aku perlu bekerja, untuk membantu ringankan beban suami. Memanglah suami yg bayar sewa rumah, utiliti rumah, pempes anak, susu anak, barang-barang dapur, minyak kereta, cc, dan sebagainya la kan. Tapi aku tetap nak duit aku sendiri. Eh pada suri rumah kan, satu je aku nasihatkan, jangan lupe pasang insuran ye. Mintak la laki satu hari 5 hengget utk 30 hari. Sebab insuran kan 150/month. Tu paling penting ok. Maksud ringankan beban suami tu..sebab aku nak duit banyak. Aku taknak kalau laki takat kasik 300..400 sebulan. Bukan x bersyukur, tapi memang x cukup 300..400 bagi aku ni. X tahula pada org lain. TAPI, KALAU AKU NI BEKERJA…LAKI X KASIK AKU DUIT PON AKU X KISAH. SEBAB AKU ADA DUET AKU SENDIRI. KO ADA??? TAK DE KAN. Kecuali kalau ko ada bisnes sampingan atau duet sampingan. Contoh duet sampingan, ko ada kebun kelapa sawit, tiap bulan makan hasil je 3k..4k.

Mesti akan ada yg cakap aku ni x reti nak bersyukur kan,.. makan je la ape yang laki ada. Beli je la yg mampu. Tapi..ramai key g boleh amalkan macam ni…mungkin aku dah terbiasa pegang duet sendiri kot..so buat masa sekarang memang tak terpikir nak benti keje, akan datang wallualam. Tengoklah kalau anak keluar setahun satu…hohohoho..tapi kalau anak kuar setahun satu 1.. hantar pengasuh bayar dalam 600rm..gaji time tu pon da banyak. So xde masalah kot nak kasik pengasuh 600rm.

AKU NI BANYAK SGT PIKIR KOT KALAU AKU TAK KEJE..TETIBE MUSIBAH DATANG MELANDA…MCM MANE TU….KALAU UMUR 30 AN…20AN..SENANGLAH CARIK KEJE UTK BEKERJA SEMULA…TP KALO UMO DA 40 AN…SAPE NAK HIRE AKU BEKERJA?? SEKELIP MATA INCOME TAKDE TU YG SELALU AKU PIKIR. JADIKNYER,KALAU AKU TAK KEJE, X MEMASAL SUH SUAMI TUKAR NAMA KWSP YG NAMA KEDUA TU NAMA AKU. TAPI DA NAMPAK MCM MATA DUETAN SGT PULAK KAN. KALAU KERJA KAN XYAH NAK PIKIR SEMUA TU.

Aku da macam merepek meraban dah ni. Bukan kami yg bekerja ni x sayang anak sampai sanggup anak hantar pengasuh @ taska. Tapi tu je jalan untuk kami. Takkan nak hantar tinggal anak kat kampung, minta tolong makpak jage..yang tu lagi aku cube elakkan. Taknak la susahkan makpak. Lainlah kalau makpak tu rumah dekat ngan rumah aku, malam dah boleh amik.
Ape yang aku mampu buat, berdoa tawakal supaya anak aku dilindungi dari perkara-perkara merbahaya. Tak semestinya anak cedera di tangan pengasuh kan. Kadang-kadang kita pon lalai jaga anak.

Sekarang banyak kes anak kene dera kat taska kan (ok da masuk point) huhuhuhu… kes anak kene dera kat taska dah banyak sangat aku dengar. Kesian pada ibu2 yang takde pilihan terpaksa hantar anak kat taska, then di salahkan kite pulak. (KENAPA IBU/ISTERI TAK JADIK SURIRUMAH JE) HOIIIIIII…kalaula bole,semua kaum hawa ni nak duk rumah taw!!sape taknak besarkan anak sendiri 24jam depan mata. Tapi banyak sebab kenapa perempuan perlu bekerja. Dah belajar tinggi sampai ke degree at least diploma, pastu duk rumah xder keje. Penat je makpak kuar duet banyak2 hntr ko sekolah tinggi..sebab nak ko dapat keje bagus2…lastnye..ko x keje. Langsung xde income. Tapi kalau gaji laki 7k 8k 9k 10k xpe. Memang mampu. Kalau takat gaji macam laki aku ni, memang xlah aku nak benti keje. Sebab mcm aku cakap tadi la. Aku perlukan 2k tiap bulan. Ko giler nak mintak laki 2k tiap bulan?????

Masalahnya bile kami hantar anak ke rumah pengasuh @ taska… pesal pengasuh @ taska nak dera bagai budak2 yang dah diamanahkan untuk di jaga tu?? Ni sebenarnya yang salah taw x. ko carik rezeki dari sumber tu, tapi ko x jalankan amanah dengan betul . haram duet yg ko dapat tu taw x. pastu duet haram tu ko belikan anak ko cekelat..eskem..coolblog, tutti frutti & sebagainya,. Sampai hati kan ko dera anak-anak asuhan ko tu… ke ko memang jenis perempuan yg langsung takde sifat keibuaan? Ciannye laki @ bf dapat ko sebab takde sifat paling penting utk seorang wanita.

Kepada kawan-kawan yg mcm saya ni…yang bekerja..same-same la kiter berdoa supaya anak kite dilindungi dari perkara-perkara berbahaya. Semua ibu nak yg terbaik utk anak masing-masing. Kepada ibu yg tidak bekerja, didiklah anak-anak sebaik mungkin lebih dari kami yg bekerja ni sebabnya masa korunk ngan anak lagi lama berbanding kami yg bekerja ni.

Insyallah.

Untuk tatapan bersama..

5 comments:

Mimy Hamid said...

ifah dah bersuara tu dia hehehe...i nak keje samapi 60 huhuhu semua nya kerana anak...huhuhu

shahefhariza said...

hihihi..sesekali bersuara kan kak... mari kite keje selagi tulang kudrat masih kuat

e.t.t.y said...

apa yg ko mencarut ni setan?????????bahahahahahahha....

aku sokong beberapa point ko..pandai jugak ko ekkk...

Hana Soffelia said...

hahaha hana setuju sangat!

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)